Nejchutnější zdroje kyseliny listové

Naše tělo si ji nedokáže vytvořit samo, proto jsme odkázáni na zdroje kyseliny listové v jídelníčku. Skrývá se, jak už název napovídá, v listové zelenině. I když ta zdaleka není jediným zdrojem kyseliny listové.

Nejchutnější zdroje kyseliny listové

Pro kyselinu listovou se používá také označení folic acid, to proto, že poprvé byla izolovaná ze špenátu a výraz „folium“ označuje v latině „list“. „Předávkování“ kyselinou listovou se ale nemusíte bát ani v případě, že jíte salát každý den. Jedná se totiž o vitamin, který je rozpustný ve vodě a tělo je tak schopné jeho nadbytek přirozeně vyloučit.

Zdroje kyseliny listové na talíři

Abychom měli v jídelníčku dostatek zdrojů kyseliny listové, je vhodné zařadit každý den na ni bohaté potraviny. 

  • Salát, špenát nebo jinou listovou zeleninu
  • Zelenou zeleninu včetně brokolice, zeleného hrášku nebo růžičkové kapusty
  • Luštěniny
  • Mrkev
  • Citrusy
  • Třešně, višně nebo jahody
  • Cizokrajné ovoce včetně manga, avokáda nebo banánů
  • Obilné klíčky a celozrnné obiloviny
  • Kvasnice
  • Ořechy
  • Vnitřnosti (játra, ledviny)
  • Vejce

Pokud se rozhodnete pro tepelnou úpravu, nemáčejte potraviny příliš dlouho ve vodě a nechte je pouze přejít rychlým varem. 

Protože kyselina listová je citlivá na světlo, použijte potraviny co nejdříve po jejich nákupu a neskladujte je zbytečně dlouho. 

Kyselinu listovou získáte jednoduše díky zeleninovým salátům, ovoci, celozrnnému pečivu nebo hráškové omeletě. Nezastupitelnou zásobárnou jsou u nás i brambory – ty sice nepatří k nejbohatším zdrojům kyseliny listové, ale co jim chybí na kvalitě, to Češi dohání na kvantitě. 

Brokolicový krém – kyselina listová v každé lžičce

S dostatečným příjmem kyseliny listové vám pomůže i brokolicový krém. 

Ingredience: 1 ks brokolice, 1500 ml vody, 250 ml smetany na vaření (pro zjemnění), 250 g sýru ricotta, 3 stroužky česneku, sůl, pepř.

Postup

  1. Brokolici omyjte pod proudem tekoucí vody a nakrájejte na růžičky. Ty nechte přejít varem a poté z vývaru vyndejte a namixujte na hrubší kousky. 
  2. V misce rozmíchejte smetanu, sýr, propasírovaný česnek, sůl a pepř.
  3. Vraťte brokolici do vývaru a přidejte zbývající ingredience. Nyní už stačí krém prohřát. 
  4. Podávejte s celozrnným pečivem.

Proč nezapomínat na kyselinu listovou

Kyselina listová podporuje imunitní systém a přispívá ke snížení únavy a vyčerpání. Má ale i „skrytější“ účinky. Podílí se například na procesu dělení buněk a napomáhá metabolismu homocysteinu a krvetvorbě. Svou roli má také v syntéze aminokyselin a v období těhotenství má pozitivní vliv na růst zárodečných tkání. 

Na doplňcích stravy můžete najít kyselinu listovou pod označením vitamin B9.

Pokud tedy nemáte dostatek zdrojů kyseliny listové v přirozeném jídelníčku, můžete sáhnout po doplňcích stravy, které tuto jedinečnou látku obsahují.


Zdroj informací:

https://www.nzip.cz/clanek/1140-vitamin-b9-kyselina-listova-folat

https://www.kaloricketabulky.cz/potraviny/ricota

ŽenŠen Energy+ balení

ŽenŠen Energy+

Nejkoncentrovanější ženšen s důležitými vitamíny
Vyzkoušejte zdarma*

* platíte pouze poštovné a balné 49 Kč


Vaše komentáře

Vložte svůj komentář:

  • {{ myComment.createdAt }}

    {{ myComment.name }}:

    {{ myComment.text }}

  • {{ comment.createdAt }}

    {{ comment.name }}:

    {{comment.text}}

    • Zákaznická podpora:

      {{ reaction.text }}

Vložte svůj komentář:

  • Přímo do Vaší poštovní schránky
  • 18 let zkušeností a znalostí
  • Vyvinuto a vyrobeno v Norsku

Máte otázky? Zavolejte nám

Po-Pá 08:00-16:00
Zákaznická linka
©2024 NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o.
Odesílá se